onsdag 11. juni 2014

11062014 - Åge Aleksandersen & Sambandet "Sukker og Salt"

Jeg blir glad av dette albumet. Glad over å høre at Åge Aleksandersen på sitt 21. studioalbum fremdeles er, ikke bare en suveren låtskriver og tekstforfatter, men en artist som fortsatt er vesentlig og har noe å melde! Jeg smiler av Henning Kvitnes-duetten "Veien Hjem", som åpner ballet, og det er en nytelse å høre den fantastiske Kari Rueslåtten i duett med mesteren på "Kjæresten Min". Jeg vil påstå at å høre Kari på et Åge-album har gjort meg enda mer glad i begge artister! Det er stort sett hverdagspoesi som gjelder, lunt og vart, men uten at det blir banalt og påtatt sentimentalt - selv når han synger om nettopp det å bli sentimental og dum på "Bestefars Vise / Minas Sang". "Kari og Knut" viser at det går an å synge intelligent om innvandring uten å preke, og fungerer som et greit lite spark til en annen artist fra Trøndelag, som har valgt å dyrke fremmedfrykten på sine gamle dager. Det er fullt av perler her, noen lystige, andre melankolske, og det er bare å ta av seg hatten! Dersom dette virkelig blir mannens siste album, er det en verdig sorti og vel så det!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar